Schrijf je nu in!

* Ontvang de laatste tips, tricks en artikelen voor jonge moeders of mommies to be in jouw mailbox!

Trending News

18 Weken zwanger

Nu je 18 weken zwanger bent en je buik steeds groter wordt is het slapen op je linkerzij het gezondst voor je luierboefje. Dit omdat de placenta dan de beste doorbloeding heeft. Ben je gewend om op je rug te slapen, dan zou de grote lichaamsader bekneld kunnen raken in je rug. Hierdoor kun je last krijgen van duizeligheid of rugpijn. Slaap je graag op je buik, dan zal je ervaren dat je buik nu echt in de weg zit en het niet meer prettig ligt. Probeer zo veel mogelijk op je linkerzij te liggen en leg een kussen voor of achter je buik of tussen je benen, zodat je toch zo comfortabel mogelijk in bed ligt.

Vind je al die losse kussens niet fijn? Dan zou je kunnen overwegen om een voedingskussen aan te schaffen. Een voedingskussen kan gedurende de zwangerschap ondersteuning bieden aan de rug of buik. Het kussen kan na de bevalling gebuikt worden bij het geven van borstvoeding of flesvoeding en om je luierboefje op te leggen.

Hoe ver ben je in de zwangerschap als je 18 weken zwanger bent

Na 18 weken ben je officieel vier maanden zwanger. Nog maar vijf maanden te gaan!

Hoe groot is de baby als je 18 weken zwanger bent?

In week 18 is je baby zo groot als een paprika, weegt 200 gram en is 13,5 cm lang.

18 weken zwanger

De zwangerschapssymptomen bij 18 weken zwanger

Je bent nu erg druk met de voorbereiding op de komst van je luierboefje. Helaas heb je waarschijnlijk ook nog steeds last van een aantal zwangerschapssymptomen.

  • Gezwollen voeten en / of handen: Zwelling kan een vervelende zwangerschapssymptoom zijn. Het is niets om je zorgen over te maken zolang de zwelling niet plotseling of ernstig is. Als dit het geval is, moet je het onmiddellijk doorgeven aan je verloskundige.
  • Rugpijn: Rugpijn is een neveneffect van zwangerschapshormonen. Het zwaartepunt van je lichaam verandert, omdat je baarmoeder steeds groter wordt. Je rug wordt nu op een andere manier belast zodat dit rugpijn veroorzaakt. Rugklachten kunnen ook worden veroorzaakt door overbelasting van de rugspieren. Als je iets wilt optillen, doe dat dan van uit je benen en niet vanuit je rug. Zwangerschapsyoga of zwemmen kunnen je spieren versterken en rugpijn verlichten.
  • Beenkrampen: Kramp in je kuiten? Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft er last van. Vooral ‘s nachts kun je last hebben van kramp, die niet alleen pijnlijk is, maar ook je nachtrust verstoort. Door genoeg water te drinken kun je enigszins krampen in de benen voorkomen. Evenals voldoende beweging, niet te lang achter elkaar staan en rek en strekoefeningen. Zet de bodem van je bed bij het voeteneinde iets hoger of leg je benen op een kussen, dat is beter voor de doorbloeding.
  • Spataderen: Om de kans op spataderen te verminderen, zou je niet te lang achterelkaar moeten zitten of staan. Regelmatig bewegen zoals een stukje fietsen, zwemmen of wandelen stimuleert de bloedcirculatie. Leg je benen wat hoger in bed als je gaat slapen en ga overdag geregeld even liggen met de benen omhoog om deze te ontlasten. Spataderen zitten bijna altijd op de benen. Omdat het aantal liters bloed toeneemt in je lichaam gedurende de zwangerschap en door de veranderingen in de hormoonbalans kunnen bloedvaten meer uitzetten en blauw paars door de huid schijnen. Het extra bloed is heel belangrijk en nodig voor een gezonde groei en het afvoeren van afvalstoffen van je luierboefje.
  • Slapeloosheid: Zwangere vrouwen hebben vaak last van slapeloze nachten, komen moeilijk in slaap, slapen licht en worden vroeg wakker. Dit wordt onder andere veroorzaakt door hormonen die door je lichaam gieren en omdat je bezorgd bent over de gezondheid van je luierboefje of over de bevalling. Bovendien kun je levendige en vreemde dromen beleven in je slaap en word je in de nacht vaak wakker om te plassen. En niet te vergeten die steeds groter groeiende buik, waardoor je soms niet meer in je favoriete slaaphouding kunt liggen. Helaas heeft een slechte nachtrust een negatieve invloed op je immuunsysteem en uiteindelijk ook op de gezondheid van je luierboefje. Probeer daarom zoveel mogelijk te ontspannen voor je naar bed gaat, door bijvoorbeeld een lekker warm bad of douche te nemen, een mooi boek te lezen of naar rustgevende muziek te luisteren. Vermijd het kijken naar spannende films of het surfen op de computer vlak voor het slapen gaan.
  • Neusbloedingen: Een spontane bloedneus tijdens je zwangerschap kan gelukkig geen kwaad. Je bloedvaten worden door het hormoon progesteron dunner en slapper en je slijmvliezen zijn beter doorbloed. Je vaatwanden kan je versterken door extra vitamine C te slikken.
  • Baby schopjes: Bij een eerste zwangerschap kun je meestal vanaf 20 weken de bewegingen die je luierboefje in je buik maakt gaan voelen. Wat je voelt is moeilijk te omschrijven, zijn het kriebeltjes of zachte stompjes of schopjes? Dit gevoel in je buik zal je bij een tweede zwangerschap eerder herkennen, zo rond de 16 en 18 weken.

18 Weken zwanger: Wat gebeurt er met en in de buik?

Je buik neemt in omvang toe door de groei van je luierboefje, je baarmoeder, de placenta, het vruchtwater en vet. Bij de ene zwangere vrouw zie je eerder een dikkere buik dan bij de ander. Drastische of plotselinge gewichtstoename of gewichtsverlies kunnen tekenen zijn van problemen. Neem in dat geval contact op met je verloskundige.

18 Weken zwanger: Hoe ziet de baby eruit?

Als je 18 weken zwanger bent is je baby volop bezig met het bewegen van al zijn gewrichten en ledematen in je buik. Je luierboefje voelt aan zijn gezichtje, zuigt op zijn duim en pakt de navelstreng vast. Het zou zo maar kunnen dat je al een schopje gevoeld hebt. Je kleintje is druk bezig om zijn longetjes te oefenen door vruchtwater in te slikken om later te kunnen ademen als hij jouw baarmoeder verlaten heeft.

Wist je dat je ongeboren baby in je buik 90-95% van zijn tijd slapend doorbrengt? Als je baby wakker is en moe is van al die activiteiten kan je luierboefje die vermoeidheid uiten door zich uit te rekken en te gapen.

Over 2 weken, zo rond de 20ste week van je zwangerschap mag je een 20 weken echo laten maken. Dit is echter niet verplicht. Je verloskundige zal eerst met je bespreken wat de echo precies inhoudt. Een ervaren echoscopiste zal de 20 weken echo uitvoeren en je baby lichamelijk onderzoeken, zodat lichamelijke afwijkingen vroegtijdig opgespoord kunnen worden. Helaas kunnen niet alle afwijkingen op de echo gezien worden en zou een baby toch een afwijking kunnen hebben. Op deze 20 weken echo kan je wel te weten komen wat voor geslacht je baby heeft, als je dat tenminste wilt weten.

Zwangerschapschecklist: bij 18 weken zwanger

Herinneringen voor de week:

  • Lees alles over babyverzorging;
  • Probeer te slapen op je linkerzij;
  • Een voedingskussen of zwangerschapskussen kan gedurende de zwangerschap ondersteuning bieden aan de aanstaande moeder en kan ook fijn gebruikt worden als je baby geboren is om je luierboefje er heerlijk op neer te leggen of bij het geven van borstvoeding of flesvoeding.