Schrijf je nu in!

* Ontvang de laatste tips, tricks en artikelen voor jonge moeders of mommies to be in jouw mailbox!

Trending News

29 Weken zwanger

Ben je al begonnen met het opknappen en inrichten van de babykamer? Bestel de meubeltjes en kinderwagen op tijd, in verband met de lange leveringstijd. Je hebt het er maar druk mee, met al dat geregel voor de komst van je luierboefje. Maak in ieder geval tijd vrij voor je partner, praat met elkaar, geef je partner wat extra aandacht, want straks moet hij die aandacht delen.

Hoe groot is de baby als je 29 weken zwanger bent?

In week 29 is je baby zo groot als een flespompoen, weegt 1159 gram en is 38,5 cm lang.

Hoe ver ben je in de zwangerschap als je 29 weken zwanger bent

29 weken zwanger is zes maanden en één week zwanger.

29 weken zwanger

De zwangerschapssymptomen bij 29 weken zwanger

Bij 29 weken zwanger is niet alleen je baby behoorlijk gegroeid, ook je buik is behoorlijk in omvang toegenomen. Zwangerschapssymptomen bij week 29 zijn:

  • Hoofdpijn en / of duizeligheid: Hoofdpijn kan o.a. worden veroorzaakt door hormonen, lage bloedsuikerspiegel, stress, spanning of gebrek aan slaap. Je kan ook hoofdpijn krijgen, omdat je bijvoorbeeld gestopt bent met roken of geen of minder koffie drinkt. Als je zwanger bent produceert je lichaam ongeveer 2,5 liter bloed extra. Het hormoon progesteron veroorzaakt een verhoogde bloedtoevoer naar je baby, voor het transport van zuurstof en voedingsstoffen naar de placenta en de afvoer van afvalstoffen van je baby. Wanneer je lichaam nog niet genoeg bloed heeft geproduceerd kan het voorkomen dat jezelf bloed tekort komt en dat je duizelig wordt. Andere oorzaken die duizeligheid kunnen veroorzaken zijn een lage bloedsuikerspiegel, lage bloeddruk en bloedarmoede. Wanneer je een tekort aan ijzer hebt in je bloed is het HB-gehalte te laag en heb je bloedarmoede. Dat betekent dat je te weinig rode bloedcellen in je bloed hebt of dat deze niet goed werken, waardoor je bloed minder goed in staat is om zuurstof te vervoeren. Wanneer je bloedarmoede hebt, ben je vaak misselijk en vermoeid. Je huisarts zal bloedprikken en indien nodig ijzertabletten voorschrijven. Ga in ieder geval nooit op je rug liggen als je duizelig bent, dit kan de duizeligheid verergeren en je kunt flauwvallen. Om de kans op duizeligheid te verkleinen tijdens de zwangerschap moet je regelmatig kleine gezonde tussendoortjes eten, omdat dit de kans op een lage bloedsuikerspiegel verkleint. Zorg ervoor dat je niet uitdroogt, dus drink minstens 1,5 liter vocht per dag. Maak een wandeling en blijf bewegen, zodat het bloed goed door je lichaam stroomt, maar neem ook voldoende rust. Slaap liever niet op je rug, maar probeer op je zij te slapen en eet iets voor je opstaat. En probeer niet te snel op te staan. Als je last hebt van duizeligheid is het aan te raden om het aan te geven bij je eerstvolgende bezoek bij je verloskundige.
  • Jeukende buik: Als je baby groeit, rekt je huid zich uit en kunnen je buik en borsten gevoeliger zijn of jeuken. Weersta de drang om te krabben en gebruik een verzachtende huidcrème die de jeuk verlicht.
  • Rug-, bekken- of heuppijn: Rugpijn is een neveneffect van zwangerschapshormonen. Je baarmoeder wordt steeds groter en drukt nu tegen je wervelkolom aan, waardoor deze meer gebogen en gespannen wordt. Rugklachten kunnen worden veroorzaakt door overbelasting van de rugspieren om het extra gewicht te dragen of door een verkeerde lichaamshouding. Als je iets wilt optillen, doe dat dan van uit je benen en niet vanuit je rug. Zwangerschapsyoga of zwemmen kunnen je spieren versterken en rugpijn verlichten. Pijn aan de heup betreft meestal het heupgewricht. Kenmerken van een pijnlijke heup zijn moeite met lopen, draaien of andere bewegingen, stijfheid van het heupgewricht of pijn in de lies of de knie. Pijn aan de heupen als gevolg van een zwangerschap of bekkeninstabiliteit is vooral voelbaar in de onderrug en rondom het schaambot. De heupen zijn onderdeel van het bekken. Veel zwangere vrouwen kunnen de tweede helft van de zwangerschap last krijgen van bekkeninstabiliteit, ook wel bekkenpijn genoemd. Pijn aan het bekken uit zich door pijn in het schaambeen en/of billen, welke uitstraalt naar nabijgelegen lichaamsdelen, zoals de liezen of vagina en gaat meestal samen met vermoeidheid. Het is verstandig om goed naar je lichaam te luisteren en jezelf niet te overbelasten. Doe het wat rustiger aan, maar blijf wel in beweging, omdat anders de banden nog verder gaan verslappen, waardoor de klachten verergeren. Bekkeninstabiliteit ontstaat door het weker worden van de banden van de gewrichten in het bekken, waardoor de baby gemakkelijker geboren kan worden. Het aanleren van een ander lichaamshouding, bijvoorbeeld door een fysiotherapeut zou de klachten iets kunnen verlichten. Na de bevalling zijn de klachten helaas niet gelijk verdwenen.
  • Aambeien: De baarmoeder wordt tijdens de zwangerschap steeds groter en hierdoor worden je darmen samengedrukt. De doorbloeding van de bekkenaders wordt minder goed en je darmen werken trager. Om het risico op aambeien tijdens je zwangerschap te verkleinen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je een goede stoelgang hebt. Drink daarom veel water, eet vezelrijke voeding, groente en fruit om obstipatie te voorkomen. Beweeg zoveel je kunt, dat is gunstig voor je darmwerking. Heb je toch een moeilijke stoelgang en daardoor moeite met drukken, ga dan niet hard persen, want dit vergroot de kans op aambeien. Leun iets achterover op het toilet wanneer je moet drukken, gebruik zo min mogelijk wc papier en spoel je anus schoon met koud water.
  • Constipatie: Je buik wordt steeds groter en groter en daardoor krijgen je organen in je buik steeds minder ruimte en worden je darmen verdrukt. Hierdoor kan je last krijgen van obstipatie met als gevolg buikpijn, een opgeblazen gevoel of zelfs aambeien door het harde persen. Je hebt last van een verstopping wanneer je minder dan drie keer per week ontlasting hebt. Het eten van vezelrijke voeding en het drinken van ongeveer 2 liter water of thee bevorderen een goede stoelgang. Wederom is lichaamsbeweging een must om je darmen goed in beweging te houden.
  • Moeite met slapen: Geeuw! Zwangere vrouwen hebben vaak last van slapeloze nachten, komen moeilijk in slaap, slapen licht en worden vroeg wakker. Dit wordt onder andere veroorzaakt door hormonen die door je lichaam gieren en omdat je bezorgd bent over de gezondheid van je luierboefje of over de bevalling. Bovendien kun je levendige en vreemde dromen beleven in je slaap en word je in de nacht vaak wakker om te plassen. En niet te vergeten die steeds groter groeiende buik, waardoor je soms niet meer in je favoriete slaaphouding kunt liggen. Helaas heeft een slechte nachtrust een negatieve invloed op je immuunsysteem en uiteindelijk ook op de gezondheid van je luierboefje. Probeer daarom zoveel mogelijk te ontspannen voor je naar bed gaat, door bijvoorbeeld een lekker warm bad of douche te nemen, een mooi boek te lezen of naar rustgevende muziek te luisteren. Vermijd het kijken naar spannende films of het surfen op de computer vlak voor het slapen gaan.
  • Frequent urineren:  Gedurende de zwangerschap drukt je groeiende baby en de baarmoeder steeds meer op de blaas. Doordat er nu minder ruimte is kan de blaas niet meer goed uitzetten, bevat deze minder urine en zal je vaker kleinere hoeveelheden plassen. Wanneer je blaas bijna leeg is of door de bewegingen van je baby in de baarmoeder, wordt de blaas geprikkeld, trekt zich samen en geeft het gevoel dat je moet plassen. Vaak ga je dan voor niets naar het toilet. Plas de blaas goed uit om blaasontsteking te voorkomen. Vooral in het derde trimester kan het zomaar zijn dat je wat druppeltjes urine verliest als je hard moet lachen, hoesten of niezen. De laatste maanden kan het zelfs meer worden dan wat druppeltjes. Dit wordt veroorzaakt doordat de bekkenbodemspieren verslappen door het hormoon relaxine en de druk van de baarmoeder op je blaas. Door je bekkenbodemspieren te trainen verklein je de kans op dergelijke ongemakken.

29 Weken zwanger: Wat gebeurt er met en in de buik?

Grote kans dat je nu je benen en voeten niet meer kunt zien.. Je buik zit nu letterlijk in de weg. De bewegingen van je luierboefje voel je nu echt goed. Het zijn niet alleen schopjes of stompjes, maar soms voel je ook duidelijk zijn knie of elleboog! Soms zie je zelfs een soort bult op je buik voorbijkomen, hoe mooi is dat! Houdt de bewegingen goed in de gaten. Is het aantal bewegingen minder dan normaal, neem dan contact op met je verloskundige.

Omdat de baarmoeder tegen de ribben drukt, zou je af en toe een benauwd gevoel kunnen hebben. Een verandering van lichaamshouding en een buik die steeds groter en zwaarder wordt kunnen rugpijnklachten veroorzaken. Veel zwangere lopen met hun buik naar voren (holle rug). De kracht die de baarmoeder dan op de rug uitoefent, kan zorgen voor pijn in de onderrug en in de liezen. Andere zwangerschapskwaaltjes die misschien de kop opsteken zijn spataderen, zwangerschapsstriemen, gezwollen enkels, aambeien, maagzuur en pijn in je bekken.

29 Weken zwanger: Hoe ziet de baby eruit?

De komende weken groeit je luierboefje behoorlijk hard en gebruikt veel energie, daarvoor heeft hij of zij gezonde voeding nodig. Het is dus van groot belang dat je ervoor zorgt dat je genoeg vitamines en minerale binnenkrijgt zoals vitamine C, eiwitten, ijzer, calcium en foliumzuur. Eiwitten zijn onmisbaar, omdat de hersenen van je luierboefje zich in deze weken goed gaan ontwikkelen en de opbouw van nieuwe hersencellen nu centraal staan. De hersenen kunnen inmiddels de lichaamstemperatuur en de ademhaling aansturen.

De groeisnelheid van je baby neemt pas af wanneer je ongeveer 36 weken zwanger bent. De navelstreng wordt ieder week steeds dikker en sterker. Het zenuwstelsel ontwikkelt zich steeds verder en de zenuwen bedekken zich met myeline. Wist je dat je baby zijn wenkbrauwen kan fronsen? Het karakter van je baby begint zich nu ook te vormen. De huid van je baby krijgt nu een mooie roze kleur, doordat je baby extra onderhuids vet aanmaakt.

Zwangerschapschecklist: bij 29 weken zwanger

Herinneringen voor de week:

  • Heb je al een uitnodiging gehad voor een gesprek van het kraamzorg bureau?
  • Inlezen over de bevalling.
  • Stel een geboorteplan op.
  • Houdt het aantal schopjes bij in een dagboek, zo weet je of je baby genoeg beweegt.